Min mave har i mange år fortalt mig at krydret, røget og fed mad er noget jeg skal holde mig langt væk fra, mine smagsløg var ikke enige, dog kan jeg nu mærke, at de ændre sig stille og roligt, så mave og smagsløg kan blive enige, så er det øjnene og mit håndelag der skal lærer det.

Heldigvis kan mælken neutralisere smagsløgene,

Mælk til neutralisering

Mælk til neutralisering

 

ikke mave udfordringerne. Jeg er jo langt fra den eneste der har irritabel tyktarm, og i dag er den blevet godkendt som en fysisk lidelse. At jeg så for en del år siden fik konstateret divertikel, gør at jeg er mere opmærksom, og ved efterhånden, hvornår jeg har spist noget forkert, også inden jeg spiser det :-). Det jeg så ikke helt forstår er overgangen fra vinter til forår, og igen overgangen fra efterår til vinter skal være de værste, sådan har det bare været i flere år nu.

Heldigvis er det ikke noget der genere, andet end hvis jeg spiser noget jeg ikke kan tåle, selv med måde. Så en god rettesnor for mig er, jeg ikke skal handle på tom mave, og sidst men ikke mindst, spise med omtanke, altså være bevidst om hvad jeg putter i munden 🙂

Dette er jo bare en af de mange så krumspring på vejen vi som individ, kan blive belemret med. Heldigvis er det ikke noget der gør mig syg i den forstand. Dog vil jeg sige, de 10 – 30 minutter der går fra divertikel anfaldet er i udbrud, da er koncentrationen bare fløjten. Jeg kan ikke sove fra det, hvis det sker om natten. Jeg har erfaret der må være kommet noget nyt min mave/tarm ikke vil arbejde med, har ikke hittet ud af hvad det er, så jeg er begyndt at føre dagbog over hvad jeg spiser, ikke afvejet. Så ser du jeg sidder og skriver på mobilen, så er det altså ikke sikkert jeg er på de sociale medier, det kan være det er til intern info :-), jeg er jo ikke 20 år længere, har nok en lille demens delight version  🙂

 

6 Comments

  • Catarina 4. marts 2015 at 19:34

    Rigtig god ide med en dagbog over havd du spiser, det tror jeg mange kunne have glæde af og ikke kun pga. sygdomme, men også for at se havd der egentlig bliver indtaget i løbet af en dag. 🙂
    Dejligt at du ved havd du skal gøre for at ophæve stræk og krydre med og ja, mælk er fantastisk til det formål 🙂

    Reply
    • abildjyden 5. marts 2015 at 07:53

      Jeg kunne godt finde på at fortsætte med dagbog over mad, altså forebyggende, og af samme grund som du tænker, bare for at have et vågent øje på hvad der indtages 🙂

      Reply
      • Catarina 6. marts 2015 at 05:59

        Wii, nu kan jeg godt skrive en kommentar – i går var der bare en helt hvid side uden noget andet. 😀
        Jeg ville virkelig skrive ned, men jeg ved at der ikke vil gå mere end et par dage, så ville jeg glemme det igen 😉

        Reply
        • abildjyden 6. marts 2015 at 07:46

          Jeg kender det, håber mine intentioner kan hjælpe til at holde ved med at notere. På den måde kan jeg lokalisere hvor synderen er, noget hurtigere.

          Jeg ved jo ikke hvorfor det var hvidt, som du skrev andet sted, så var det nok en lille bøvs der klemte 😉

          Reply
  • Madame 8. marts 2015 at 11:58

    Godt du porøver at finde ud af, hvad du ikke kan tåle. Kender du Oscar Umahro Cadogans skønne kogebøger, der netop er skrevet til folk, der har problemer som dine? Rigtig god søndag til dig!

    Reply
    • abildjyden 8. marts 2015 at 13:20

      Jeg kender godt Oscar Umahro Cadogan, ikke bøgerne, men flere af opskrifterne benytter jeg i dagligdagen, det der kan mathe min pengepung.
      Jeg kan ikke leve 100 % efter et koncept, da jeg ikke kun spiser herhjemme. Derfor har jeg tænkt over at skrive ned, især det jeg ikke spiser herhjemme. Det er jo ikke sjovt altid selv at skulle medbringe mad, når man er inviteret ud.
      Tak for tippet.

      Reply

Jeg vil nyde din kommentar, tusind tak. Jeg svarer også på kommentarer til gamle indlæg. Din kommentar vil skabe liv og glæde.