Hvorfor

UUnderligt og derfor hvorfor?

Hvis jeg skal sidde på en stol med ryggen helt tilbage i sædet, have ryggen godt lænet op af ryglænet oplever jeg ofte mine lår er for korte, så jeg ikke kan have en 90° vinkel mellem lår og underben, derfor må der en masse puder i ryggen, og ofte en fodskammel til under fødderne, så de begge kan hvile/stå fladt (grounde).

Når jeg endelig har plantet mig, så er den helt gal med bordhøjde, har hørt at overarmen skal hænge lige ned, ikke noget med at løfte skuldrene, og albuen igen skal vinkle 90°ind på bordet, det kan altså ikke ske hvis mine fødder skal hvile fladt på jord/fodskammel/puder etc. Standard fodskamler er altså ikke høje nok. Det fungere på arbejde, men kollegaerne griner, mit bord er helt næsten på højde med et sofabord, hihi. Det må jeg altså lige tage et billede af en dag, det har jeg aldrig fået taget.

Min mor har den samme udfordring. Hendes er så lidt mere, der hun er 10 cm. Lavere end mig.

Vi har jo ikke hæve/sænkeborde hjemme, eller når vi er ude blandt venner og familie. Heller ikke i tog/fly/bus hvor udfordringen også foreligger.

Grundet ovenstående fortælling sidder jeg meget urolig, får ofte spændinger i skuldre, læn, lår og læg.

Jeg er endnu en af dem der ikke er bygget til at sidde og lave noget samtidig. Og stå i tog/fly eller bus når transporten ikke lige er bybussen, det er jeg ikke lige så glad for.

Mon andre har det på samme måde? – Har du/I en ide til hvordan udfordringen kan håndteres – især med offentlig transport?

Ønsker dig/jer en dejlig onsdag/efterårsferie.

6 Comments

  • Mette 14. oktober 2015 at 12:45

    Desværre kan jeg ikke biddrage med gode råd.

    En fysioterapeut ville korse sig, hvis vedkommende så mig sidde på en kontorstol. Jeg kan snildt sidde i skrædderstilling, ovenpå mit ene ben, nærmeste med siden til og er i det hele taget håbløs.

    Til gengæld sidder jeg ikke stille ret længe af gangen og har derfor ingen problemer med ondt nogen steder 🙂

    Reply
    • Abildjyden 18. oktober 2015 at 10:18

      Jeg har kontorjob, der står og sidder jeg. Har også en pilates bold at sidde på. I mit tilfælde vil fysioterapeuten nok helst have jeg sidder på pilatesbolden, og ikke tænke så meget med fodfæste. Skal jeg tænke på min psyke, undgå stress/knonisk udbrændthed, kræver det, jeg har fodfæste, og det ikke kun når jeg står. Det går fint på jobbet, det er oftest når jeg er på besøg, det går galt, og her er det især vigtigt jeg finder fodfæste, finder indre ro. Jeg krydser nemlig mine ben og lukker af, skaber spændinger.
      Jeg skal skifte stillinger rimelig ofte, altså sidde, stå, ligge, gå. Men der er situationer hvor det at sidde stille er nødvendigt. 😉

      Reply
  • Catarina 14. oktober 2015 at 18:31

    Jeg ved ikke helt hvad løsningen kunne være, jeg troede faktisk du var rimelig høj, men det kan så ikke passe med din beskrivelse 😉 Jeg ville ikke få gode karakter for at side ordentligt på jobbet, jeg sidder nemlig ofte (også herhjemme) på det ene ben og det har jeg så vidrearvet til Christian. 😉 Jeg slår knuder på mig selv når vi er nogle steder, for jeg skal sådan passe på at jeg ikke trækker det ene ben op under mig til selskaber, for det er jo ikke lige frem klædeligt. 😀

    Reply
    • Abildjyden 18. oktober 2015 at 10:27

      Sjovt det følger i arv mht. side komfort. Jeg har lidt fra begge mine forældre. Når stol og bord ikke matcher krydser jeg ben, og laver blokeringer, det skaber uro.
      Jeg er 171 cm, så jeg er ikke lille 😉 – Jeg har en lidt længere overkrop, mærker det når der strikkes, skal altid lige huske ca. 5 cm længere ryg og forstykke (bold), det er præcis det jeg mangler når jeg sidder på en spisestuestol 🙂

      Reply
  • Pia 15. oktober 2015 at 18:47

    Offentlig transport er ikke en mulighed her, så dem bruger jeg faktisk kun når vi er på ferie, til og fra hotel.
    På arbejdet og herhjemme bruger jeg aldrig ryggen på en stol, jeg sidder altid ude på spidsen, så Allan siger gerne vi kun behøver at have halve stole 😉 På arbejdet kom arbejdstilsynet en dag uanmeldt forbi, og påtalte min siddestilling. Jeg tænkte, nu skal jeg have en skideballe, men det var faktisk det modsatte der skete. Hun sagde hvis alle sad som jeg, (let fremadbøjet og med rank ryg) så ville ingen have dårlige rygge.
    Sådan sad jeg også altid i bilen, indtil den dag (for mange år siden) da det blev lovpligtigt at køre med sikkerhedssele.
    Jeg kan også sagtens sidde på det ene ben.

    Reply
    • Abildjyden 18. oktober 2015 at 10:43

      Jeg har siddet meget på en pilates bold, min arbejdsstilling er godkendt af arbejdstilsynet, det er ikke her der er noget at komme efter. Der hvor jeg har udfordringerne er, jeg har i alt for mange år siddet som du, både ved et spisebord, i en sofa eller på jobbet før pilates bolden.
      Nu må jeg ikke sidde på pilates bolden trods det er den mest korrekte, for mig skal en slidt ryg og en kronisk udbrændthed koordineres med arbejdsstilling, når jeg sidder på en spisestuestol, eller som nogle der har sofa. Sidder jeg ude på kanten kan jeg ikke slappe af, finde ro i kroppen, men kan finde fodfæste, sidder jeg tilbage i sæddet, med ryggen rank og lænden i hvile, kan jeg ikke få fodfæste.
      Det er er brug for er den indre ro. Ingen krydsede ben, ingen helt ude på kanten.

      Reply

Skriv et svar